Логопедична група “Барвінок”

Логопедична група “Барвінок”

Вихователі:

Громова Ірина Володимирівна

Шведюк Надія Андріївна 

ЛогопедБоровська Марина Леонідівна

Помічник вихователя : Рибачук Людмила Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендації батькам щодо практичних занять з дітьми із ЗНМ 

Правильно чую – добре кажу!

Що таке фонематичний слух і яким чином він впливає на розвиток мови?

За допомогою яких вправ батьки можуть самостійно розвивати у дитини точне звукове сприйняття?

Фонематичні сприйняття

Мова йде про здатності людини розрізняти на слух звуки мовлення. Фонематичний слух є основою для розуміння сенсу сказаного. Адже замінивши навіть один звук у слові, ми можемо отримати зовсім інше значення: «коза-коса», «будинок-те», «бочка-нирка». І ось вже козою косять луг, а Мішина машина перетворюється у мишей на машині. Батьки часто скаржаться: у моєї дитини «каша в роті», він пропускає або замінює звуки та склади в словах… Винуватцем подібних прикрих порушень мовлення цілком може бути нерозвинений фонематичний слух.

Сформоване фонематичні сприйняття є запорукою чіткого вимовляння звуків, правильної побудови складової структури слів, основою легкості оволодіння граматичним строєм промови, успішного опанування письма і читання.

Приділяючи вдома увагу розвиткові фонематичного слуху, ви полегшите дитині процес освоєння правильного звуковимови, а в подальшому – читання і письма. Нескладна система ігор дозволить вам самостійно і продуктивно допомогти дитині оволодіти рідною мовою, уникнути можливих труднощів і запобігти виникнення мовленнєвих порушень. Якщо порушення є, то розвиток фонематичного слуху буде першим кроком на шляху його подолання.

Вправи для розвитку фонематичного слуху, побудовані за принципом від простого до складного. Виявивши, на якому етапі дитина перестає справлятися із завданнями, починайте з цього рівня.

Перший рівень

Впізнавання немовних звуків. Розрізнення на слух немовних звуків є фундаментом і основою розвитку фонематичного слуху.

Гра «Вгадай, що звучить». Уважно послухайте разом з дитиною шум води, шелест газети, брязкіт ложок, скрип дверей і інші побутові звуки. Запропонуйте дитині закрити очі і відгадати, що зараз звучало.

Гра «Шумливі мішечки». Разом з малюком насипте в мішечки крупу, ґудзики, скріпки. Дитина повинна вгадати по звуку потряхиваемого мішечка, що там всередині.

Гра «Чарівна паличка». Взявши олівець або будь-яку паличку, постукайте нею з різних предметів в будинку. Чарівна паличка змусить звучати вазу, стіл, стінку, миску і т.д. Потім ускладните завдання – нехай дитина відгадує з закритими очима, який предмет звучав.

Гра «Піжмурки». Дитині зав’язують очі, і він рухається на звук дзвіночка, бубна, свистка.2

Гра «Похлопаем». Дитина повторює ритмічний малюнок ударів. Наприклад: два бавовни, пауза, два хлопки. В ускладненому варіанті дитина повторює ритм з закритими очима.

Другий рівень

Розрізнення звуків мовлення за тембру, силі, висоті.

Гра «Дізнайся свій голос». Запишіть на касету голоси близьких і голос самої дитини, а потім попросіть його вгадати, хто зараз говорить.

Гра «Голосно – тихо». Домовтеся, що дитина буде виконувати певні дії – коли ви вимовляєте слова голосно і коли тихо.

3Гра «Три ведмедя». Дитина відгадує, за кого з героїв казки говорить дорослий. Більш складний варіант – малюк сам говорить за трьох ведмедів, змінюючи висоту голосу.

Третій рівень

Розрізнення схожих між собою за звучанням слів.

Гра «Слухай і вибирай». Передребенком кладуть картинки з подібними за звучанням словами (сом, ком, лом). Дорослий називає предмет, а дитина повинна підняти відповідну картинку.

Гра «Вірно – невірно». Дорослий показує дитині картинку і називає предмет, замінюючи перший звук (форота, корота, морота, ворота, пороти, хорота). Завдання дитини – плеснути в долоні, коли він почує правильний варіант вимови.

Четвертий рівень

Розрізнення складів.

Гра «похлопаем». Дорослий пояснює дитині, що є короткі і довгі слова. Проказує їх, інтонаційно розділяючи склади. Спільно з дитиною вимовляє слова (па-па, ло-па-ба-ле-ри-на), отхлопывая склади.

Гра «Що зайве?». Дорослий вимовляє ряди складів «па-па-па-ба-па», «фа-фа-фа-ва-фа-фа» і т.п. Дитина повинна плеснути, коли почує зайвий склад.

П’ятий рівень

Розрізнення звуків. Треба пояснити дитині, що слова складаються зі звуків, а потім трохи пограти.

Гра «Хто це?». Комарик говорить «ззз», вітер дме «ссс», жук дзижчить «жжж», гарчить тигр «ррр». Дорослий вимовляє звук, а дитина відгадує, хто його видає.

Гра «Похлопаем». Дорослий вимовляє ряди звуків, а дитина плескає в долоні, коли почує задану фонему.

Шостий рівень

Освоєння дитиною навичок аналізу і синтезу.

Гра «Скільки звуків». Дорослий називає один, два, три звуку, а дитина на слух визначає і називає їх кількість.

Гра «Поплескаємо». Дорослий промовляє ряди слів, а дитина повинна плеснути, коли почує слово, що починається з заданого звуку.

Гра «Відгадай слово». Дитині пропонують слова з пропущеними звуком – їх треба відгадати. Наприклад, зі слів втік звук «Л» (…ампа, ми……кк, кук…а, мас…)

Тримайте все під контролем

Навіть коли діти зайняті грою самі, без дорослих, намагайтеся чути, що і як вони говорять, і поправляйте у разі, якщо дитина неправильно вимовляє слово або вживає невірно – більшість мовленнєвих помилок закріплюються в пам’яті з раннього дитинства. Слідкуйте також за власною промовою.


Використані джерела:

  1. Колеснікова Є.В. Розвиток фонематичного слуху у дітей 4-5 років
  2. Кирилова Є.В. Розвиток фонематичного сприйняття у дошкільнят
  3. Картинки з сайту: http://images.yandex.ru/yandsearch?p=3&text=%D1%82%D1%80%D0%B8%20%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D1%8F&img_url=i057.radikal.ru%2F0909%2F37%2F115cb2775bad.jpg&pos=102&rpt=simage